تحولى كه به تدريج و هوشمندانه در حال
شكلگيرى در نظام آموزشى است، بسيار عميقتر از آن است
كه تصور ميشود. نظام آينده نه تنها از ابعاد شكلى و
ابزارى متفاوت بوده، بلكه اين تفاوت ماهوى خواهد بود.
نظام برتر آينده تنها به استفاده از سيستمهاى
رايانهاى و فاوا توسط فراگيران و كلاسهاى مجازى و
نظاير آن محدود نميشود. بلكه مفاهيمى چون فراگير،
مدرك تحصيلي، آموزش، كار، كلاس، تحصيل و نظاير آن،
نسبت به معناى امروزى آنها دچار تحول خواهند شد. جامعه
اطلاعاتي، نيازمنديهاى جديدى را در بر دارد، و نظام
آموزشى براى جامعه اطلاعاتي، بايد بتواند پاسخگوى اين
نيازمنديها باشد. اين نيازمنديها، معمارى متفاوتى را
براى نظام آموزشى رقم مىزند.
تلاش ما بر آن است كه از يك سو معمارى
نظام آموزشى مطلوب براى جامعه اطلاعاتى را ترسيم
كرده، و از سوى ديگر عملا، تحقق اين نظام را در بستر
يك طرح عملياتي، در قالب يك مجموعه آموزشى مبتنى بر
فاوا، متناسب با نيازمنديهاى جامعه اطلاعاتى، در
شهرستان بابلسر، نمونه سازى نمائيم. اين تلاش ثمره
پژوهشى ده ساله است، كه برخى نتايج آن منتشر شده است.
بخصوص مهمترين ابعاد نتايج اين پژوهش، كه ترسيمى از
ديدگاههاى نظرى و مدل سازى مطرح را در قالب ديدى
يكپارچه و خلاصه ارائه ميكند، در كتاب "نظام
برتر، آينده آموزش و آموزش آينده" (اردوان مجيدى،
نشر ترمه، 1380) منعكس شده است.
پاسخ پرسشهائى از اين دست، از يك سو
به شكلى يكپارچه و در قالب يك بدنه واحد، در
كتاب نظام برتر بيان
شده است. از طرف ديگر پاسخ اين پرسش ها، در
معمارى نظام آموزش ترسيم و
مدل سازى شده است. و از طرف ديگر، در سلسله نشستهاى
كارگروه، اين مباحث مطرح و مورد بحث قرار مى گيرد.